Sunday, December 12, 2010

khasiat buah delima

assalamualaikum...

aku mula kan entry aku nie dengan khasiat buah delima . saja . sebab sekarang nie tiap2 hari aku akan makan buah ini . selamat membaca  :)


buah delima?


k0rang tahu buah delima itu apa ? buah delima atau nama sainstifik nya Punica granatum merupakan sejenis pokok renek atau pokok kecil daun luruh yang berbuah dan boleh membesar sehingga ketinggian lima hingga lapan meter . Pokok Delima berasal daripada Asia Barat Daya dan telah ditanam secara semulajadi di seluruh kawasan Mediterranean dan Kausasus sejak zaman purba .

 ini lah buah delima . merah kan? sedap sangat . thanks abg g0ogle .

“Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99

ini pula p0k0k dengan buah nya . selamat menjamu nya . HAHAHA . thanks abg g0ogle . 
Buah delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut tiga kali dalam Al-Quran. Ia antara pokok di syurga . Kini delima ditanam dari sejauh China sehinggalah California . Antara keunggulannya ialah susunan dalamannya . Apabila kulit berkilat buah ini dikupas, akan kelihatan kantung-kantung kecil berjus segar, manis masam rasanya.

korang tau tak yang delima juga mengandungi antioksidan yang tinggi baik untuk penyakit jantung, cepat tua dan barah . delima diguna kan untuk mengubati cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi dan kurang lawas penghadaman . ia juga mengandungi vitami C yang tinggi . 

Mama aku pernah cakap, buah delima nie baik untuk 0tak . buat kita pandai . eh, aku p0n tersentak dengan kata2 mama aku itu . betul ke ? and then, terus aku lahap dekat 3 biji . HAHA . lagipun aku memang suka makan buah delima tu . sedap tau k0rang . k0rang mesti cuba . 
www.tips-fb.com

0 k0men:

Post a Comment

belog hfar.helmetkura Copyright © 2009
Scrapbook Mania theme designed by Simply WP and Free Bingo
Converted by Blogger Template Template